RB’s papirutgave ved Torstein S. Throndsen skriver 31.07.2014 at både regionale Høyre- ,Ap- og Krf-politikere på sikt vil ha T-banen ikke bare til Ahus, men hele veien til Lillestrøm.
Fylkesordfører i Akershus, Anette M. Solli (H) lovet i juni 2014 T-bane til Ahus, men advarer mot å gjøre prosjekter så dyre at de aldri kommer i gang. «Vi må tenke i to trinn», sier Sverre Myrli (Ap), som sitter i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité. «Første trinn er forlengelsen av T-banen fra Ellingsrud til Ahus, etter at de eksisterende veiutbyggingene på Romerike er ferdige. Når banen bygges til Ahus, bør vi ha trinn to om forlengelse til Lillestrøm i tankene», sier Myrli. Ahusbanen ligger inne i Oslo-pakke 3. «Jeg forutsetter at staten bidrar med 50% av investeringen», sier Myrli.
Fylkesvaraordfører i Akershus, Lars Birger Salvesen (Krf): «Det er hevet over enhver tvil at det blir T-bane til Lillestrøm, men det må da være en bymessig bebyggelse først». «Kommunene må fortette rundt kollektivknutepunktene, så det blir godt nok grunnlag for kollektivtrafikk. Da må fylke og stat følge opp med kollektivutbygging, så det ikke blir trafikkproblemer».
Fylkesordfører Solli sier til RB at det uansett vil drøye før en T-bane kommer til Lillestrøm, da prosjektene i Oslo-pakke 3 med en tidshorisont mot 2032 må realiseres først. «T-bane til Ahus ligger i Oslopakke 3, men Oslo-politikerne vil også snarest mulig ha en ny T-bane tunell under Oslo». Dette for å bedre kapasiteten og flyten gjennom Oslo. Det er Ruters faglige vurdering at det er mer prekært å utbedre det eksisterende T-bane tilbudet i Oslo, enn å utvide T-banenettet.
Regjeringen ved statssekretær i Samferdselsdepartementet, John-Ragnar Aarset (H) kan ikke love 50% statlig finansiering av T-bane forlengelsene til Ahus og Lillestrøm (samlet) her og nå. «Fornebubanen ligger nok først i løypa til å få statlig finansiering», uttaler han til RB.
Link til web-utgave av artikkel i Romerikes Blad:
http://www.rb.no/lokale_nyheter/article7505169.ece%5B/embed%5D