Artikkel av Kenneth Fossheim, journalist i Akers Avis / Groruddalen, 17.09.2014.
Link til artikkel i Akers Avis / Groruddalen: Her
Klare til å bygge Ahusbanen… men pengene lar vente på seg.
Ellingsrud Vel og Ahusbanens støttespillere mener tiden er overmoden for å bygge t-bane til Groruddalens lokalsykehus. Imidlertid ser ikke regjeringen ut til å skynde seg. De vil først betale for Fornebubanen.
Onsdag utstyrte Ahusbanens støttespillere seg med slagdrill, hammer og meisel på Ellingsrud t-banestasjon. Med dette ønsket de å understreke at de snart bygger Ahusbanen selv. De er lei av å vente.
– Det har vært snakket om Ahusbanen siden 1960. Nå ønsker vi å poengtere at det er på høy tid å komme i gang. Den er mer aktuell enn noen gang, sier Bjørn Engstrøm, styremedlem i Ellingsrud Vel.
100.000 personer i Groruddalen har måttet bytte lokalsykehus fra Aker til Ahus i Lørenskog. Det er imidlertid ikke enkelt å reise fra Groruddalen til Ahus.
– Banetraseen burde vært bygget lenge før sykehuset ble bygget. Dessuten er ikke sonene endret, noe som gjør det veldig dyrt å reise til Ahus.
– Et annet moment er at veiene som binder Oslo og Lørenskog sammen er overfylte. Det er et svært viktig miljøhensyn her, sier Engstrøm.
Glemt av regjeringen
I regjeringens nye handlingsplan for kollektivtransport kommer det fram at Fornebubanen er et av prosjektene der staten skal bidra med 50 prosent av finansieringen. Ahusbanen er ikke nevnt med et eneste ord.
Samferdselsdepartementet rakk ikke å svare på våre henvendelser tirsdag ettermiddag.
– Dette bør være en grov feil i saksbehandlingen. Vi har tidligere blitt lovet at Ahusbanen skal sikres 50 prosent finansiering. Det forventer vi, sier Engstrøm.
– Er dere opptatt av hvilken av banene som kommer først?
– Nei, ingen er tjent med polarisering. Begge er viktige og begge må prioriteres, slår lederen i Ellingsrud vel, Anne Grete Orlien fast.
Holder stormøte
Neste onsdag arrangerer Ellingsrud Vel konferanse om Ahusbanen. Dit kommer blant annet Lørenskog-ordfører Åge Tovan, Ruter og flere politikere i Oslo og Akershus.
I øyeblikket jobbes det med å utrede Ahusbanen. Ifølge Oslo kommune skal utredningen være klar i løpet av 2015. Da skal kostnadene være kvalitetssikret. I 2010 ble det antatt at traseen ville koste 2,5 milliarder å bygge. Tallet vil trolig være noe høyere nå.
– Nå savner vi større engasjement hos byrådet og bystyret. Vi trenger at de engasjerer seg i prosjektet. Hvis ikke vil vi ikke få nødvendig finansiering og da vil prosjektet utsettes ytterligere, sier Engstrøm.
Banetraseen er inne i Oslopakke 3 – det samme er Ahusbanen. Det er ikke konkretisert når byggingen skal starte opp.
Forstår frustrasjonen
Samferdselsbyråd i Oslo, Guri Melby (V), gleder seg til å få den endelige utredningen av Ahusbanen.
– Når vi har den, kan vi gå videre i arbeidet med å realisere prosjektet, sier hun.
– Hva tenker du om at regjeringen ikke lover finansiering?
– Jeg tror det kun handler om at Fornebubanen er lenger fremme i prosessen. De er tydelige på at vi kan forvente oss statlig støtte til store kollektiv-prosjekter og det må vi stole på. Ahusbanen og Fornebubanen er ganske like prosjekter, mener Melby.
– Forstår du frustrasjonen til befolkningen i Groruddalen?
– Ja, det gjør jeg. Det er håpløst å flytte 100.000 personer fra et sykehus til et annet uten å sørge for at kollektivdekningen er god nok. Det er et horribelt eksempel på hvordan man ikke skal gjøre det, sier Melby.
– Men burde ikke banen vært på plass for lengst?
– Jeg skulle ønske at prosessene gikk raskere, men det er viktig at vi gjør arbeidet grundig, avslutter hun.
Tekst til bilder: LEI AV Å VENTE: Bjarne Hjeltnes (t.v.), Kristin Jonassen, Håkon Rosseland, Ben Borgen, Terje Solheim, Marius Engstrøm og Anne Grete Orlien er lei av å vente på Ahusbanen.