Fra Ahusbanekonferansen 24.09.2014:
Hele Romerike står bak Ahusbanen: Vil presse regjeringen
Artikkel i Groruddalen / Akersavis av Kenneth Fossheim:
http://www.groruddalen.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=13549
Dette er det viktigste samferdselsprosjektet på hele Romerike, sier varaordfører i Lørenskog kommune, Ragnhild Bergheim (Ap).
Onsdag kveld holdt Ellingsrud Vel og Groruddalen Miljøforum et folkemøte i Ellingsrud kirke. Der sto Ahusbanen på agendaen. Det har gått to uker siden regjeringen lanserte sin handlingsplan for kollektivtrafikk. Der åpnet de for å betale 50 prosent av kostnadene knyttet til bygging av Fornebubanen. Ahusbanen var ikke nevnt med ett ord. I forrige uke kom et nytt utspill fra den blå regjeringen. Der kom det fram at banen neppe vil være aktuell de nærmeste 10 årene. Det har satt sinnene i kok.
Samferdselsdepartementet valgte å ikke delta på møtet.
– Vi kjemper i motvind. Ahusbanen har vært pratet om siden 1960-tallet. Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor det har tatt så lang tid. Nå må alle gode krefter forenes slik at vi kan legge press på regjeringen, sier Bjørn Engstrøm, leder i forum for Ahusbanen.
Sammen om banen
Den politiske ledelsen på Nedre Romerike er samstemte om at de ønsker seg Ahusbanen. De mener at den brede enigheten må brukes overfor regjeringen.
– Vi kommer til å våkne opp til en forferderlig blåmandag om noen år dersom ikke Ahusbanen realiseres. Dette er en sak som må heves over partipolitikken. Om vi klarer å stå sammen, så vil vi lykkes, mener varaordfører i Skedsmo kommune, Boye Bjerkholt (V).
Han poengterer at veksten på Nedre Romerike medfører at stadig flere har behov for Ahusbanen.
Bjerkholt får sterk støtte fra varaordfører i Lørenskog kommune, Ragnhild Bergheim. I deres kommuneplan har de budsjettert med banetraseen.
– Vi bygger tett og har en rekke store arbeidsplasser, blant annet Ahus. Behovet for Ahusbanen er stort, mener hun.
Plan klar i mars
Varaordfører i Akershus fylkeskommune, Lars Salvesen (KrF), mener Ahusbane-forkjemperne ikke behøver å bekymre seg for regjeringens retorikk.
– Vi har en klokkeklar handlingsplan. I mars 2015 er Ruter ferdig med sin konseptutredning. Ifølge planen skal byggingen skje mellom 2018 og 2023, og det betyr at vi er godt i gang om 10 år, sier han.
Ifølge Halvor Jutulstad i Ruter jobber de med ulike konsepter for Ahusbanen. Den forrige utredningen ble gjort av Norconsult i 2010. Den gang ble prisen estimert til 2,5 milliarder kroner. Konsulentfirmaet konkluderte også med at passasjergrunnlaget på Fornebubanen ville være høyere enn på Ahusbanen. Men siden den gang har 100.000 groruddøler blitt flyttet fra Aker sykehus til Ahus. Jutulstad kan avsløre at Ahusbanen trolig er den første som vil få behov for tre avganger i kvarteret.
Forbanna på Bærum
Jan Bøhler poengterte at Ahusbanen bør prioriteres foran Fornebubanen.
– Kommunen har brukt enorme summer på å ruste opp Kolsåsbanen. Jeg blir forbannet når Bærum Høyre går i mot tre byggeprosjekter langs traseen. Et absolutt minimumskrav for å få statlig finansiering er at man er villig til å fortette rundt stasjonene, sier Bøhler.
SVs vararepresentant på Stortinget, Ingunn Gjerstad fra Lindeberg, støtter Bøhler i øst-vest-tematikken.
– Det er galskap å bruke 40 milliarder på å bygge E18 vestover. Da er 2,5 milliarder til ny Ahus-bane småpenger i forhold, sier hun.
Per Jæger i Boligprodusentene er også klokkeklar på at Ahusbanen bør prioriteres fordi villigheten til å bygge boliger er større i Groruddalen og på Nedre Romerike enn den er i Bærum.
– Vi må prioritere kollektivtrafikk. Det viktigste grepet er å bygge to nye tunneler i Oslo; en til tog og en til t-bane. Hvis ikke vil all trafikken stoppe opp i Oslo sentrum og da nytter det ikke å bygge utover, avslutter han.
Artikkel i Groruddalen / Akersavis av Kenneth Fossheim:
http://www.groruddalen.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=13549